Dropshipping to idealne rozwiązanie dla osób, które chcą założyć własny biznes. System ten docenią przede wszystkim osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą oraz małe i średnie firmy.
Co to jest dropshipping?
Dropshipping to nowoczesna forma współpracy sprzedawców i dostawców, dedykowana rynkowi e-commerce. W tym modelu logistycznym sprzedaż odbywa się poprzez e-sklep lub platformę aukcyjną, ale magazynowanie produktów oraz realizacja dostaw do klienta docelowego pozostają po stronie dostawcy, którym najczęściej jest hurtownia, importer lub producent.
Rozwijaj markę i zarabiaj
Jak wyjaśnia Sławomir Estkowski, właściciel Fideli Sp. z o.o.: Idea dropshippingu umożliwia sprzedawcy skoncentrowanie się na tym, co jest naprawdę ważne w jego biznesie. Scedowanie części zadań na dostawcę pozwala oszczędzić czas i obniżyć koszty prowadzenia działalność oraz uzyskać większe dochody.
Niczego nie musisz, wszystko możesz
Sprzedawca współpracujący z dostawcą na zasadzie dropshippingu nie musi:
- mieć dużych pieniędzy „na start” – jedyne ponoszone koszty to te związane z zakupem domeny i hostingu dla e-sklepu lub zaprojektowaniem szablonu dla konta sprzedawcy na Allegro;
- posiadać lokalu stacjonarnego, np. sklepu czy magazynu – utrzymanie lokali i magazynów należy do dostawcy. Dzięki temu, świetnie prosperującą i przynoszącą zyski firmę można prowadzić nawet z domu. Ponieważ sprzedawca nie potrzebuje dodatkowego lokalu, odchodzi też zużycie wody, prądu czy ogrzewania, co znacznie obniża koszty prowadzenia działalności;
- tworzyć oferty sprzedażowej na własną rękę – dostawca udostępnia pełną bazę dobrze sprzedających się produktów, które można liczyć w setkach, a nawet tysiącach. Tylko od sprzedawcy zależy, jak wiele z nich chce on oferować swoim klientom, a wiadomo, że bogata oferta i towar w atrakcyjnej cenie potrafią bardzo skutecznie przyciągnąć nabywców;
- kupować produktów na zapas i zamrażać w nich posiadanych środków finansowych – produkty u dostawcy zamawia się dopiero wtedy, kiedy klient złoży na nie zamówienie w e-sklepie sprzedawcy;
- magazynować produktów na stanie i prowadzić ich ewidencji – sprzedawca nie posiada towarów fizycznie na stanie, więc takie zadania go nie obowiązują;
- zajmować się pakowaniem i wysyłką towarów – zamówione w e-sklepie czy na Allegro produkty dostawca pakuje i wysyła bezpośrednio na adres klienta sprzedawcy – to niesamowita wygoda oraz oszczędność czasu i pieniędzy, na co składa się także brak konieczności poszukiwania firmy transportowej i dostawcy opakowań na własną rękę;
- zatrudniać wielu pracowników – ponieważ odchodzi lwia część zadań związanych z obsługą klientów e-sklepu, można go prowadzić nawet w pojedynkę. Niepotrzebni są magazynierzy, kierowcy, księgowi i wielu innych specjalistów, jakich trzeba by zatrudniać w tradycyjnym sklepie.
Jak widać, prowadzenie sprzedaży w ramach dropshippingu jest wygodne, tanie i dochodowe. Zadaniem sprzedawcy jest pozyskiwanie klientów, prowadzenie działań marketingowych i zarabianie (sprzedawca osiąga zysk ze sprzedaży w postaci marży narzuconej na oferowane przez siebie produkty).
Tę formę sprzedaży szczególnie polecam osobom dopiero rozpoczynającym handel online. Niewielkim kosztem można zbadać rynek oraz siebie i swoja firmę. Jeśli się nie uda, straty będą niewielkie, a jeśli się uda – z czasem można poszerzyć ofertę o produkty z własnego magazynu i rozwinąć biznes – tłumaczy Sławomir Estkowski i dodaje: Naszych partnerów można podzielić na dwie grupy – pierwsza z nich to partnerzy, którzy w trakcie współpracy zaczęli stopniowo rozwijać się w duże i znane na rynku marki; druga grupa to duże, już znane firmy, które poszerzają swoją ofertę i tworzą kolejne serwisy produktowe (e-sklepy), a obsługę zamówień zlecają firmom takim jak Fideli Sp. z o.o..
Jak zacząć?
Od pomysłu na własny biznes do zarabiania wystarczy zaledwie kilka kroków. Przede wszystkim trzeba mieć zarejestrowaną działalność gospodarczą.
Kolejnym etapem jest znalezienie dostawcy (hurtowni), który oferuje współpracę w systemie dropshipping oraz produkty, jakie sprzedawca chce udostępniać w swoim e-sklepie czy poprzez konto Allegro. I często tutaj zaczynają się „schody”. Korzyści z dropshippingu, wygoda, zarobek – wszystko to brzmi naprawdę świetnie, ale, jak wskazuje Sławomir Estkowski, kluczowym warunkiem osiągnięcia sukcesu jest nawiązanie współpracy dropshippingowej z solidnym i sprawdzonym partnerem (dostawcą), dającym pełne poczucie bezpieczeństwa. Brzmi to logicznie, ale chodzi tu o aspekt, na który wielu początkujących biznesmenów niestety nie zwraca uwagi. Otóż w dropshippingu sprzedawca, przekazując zamówienie do realizacji przez dostawcę, traci nad nim kontrolę i nie ma pewności co do tego, że na pewno zostanie ono zrealizowane w zakładanym czasie. Może to rodzić poważne problemy i wpływać na negatywny wizerunek sprzedawcy. Natomiast współpracując z wiarygodnym kontrahentem (dostawcą), sprzedawca nie musi obawiać się o stałą dostępność produktów i jakość obsługi ze strony dostawcy, a także może być pewien, że zamówiony towar bez przeszkód dotrze do klienta docelowego.
Obecnie współpracujemy z wieloma partnerami, którzy swoją przygodę z e-commerce zaczynali w taki właśnie sposób – na zasadzie dropshippingu, a teraz mają spore, prężnie działające firmy. Jednym z czynników ich sukcesu jest fakt, że zdecydowali się na współpracę z doświadczonym, rzetelnym dostawcą – dodaje z uśmiechem Estkowski.
Zacznij sprzedawać we współpracy z jedną z hurtowni dropshippingowych:
- www.kecja.pl - zabawki, gadżety, modele RC
- www.artb2b.pl - obrazy drukowane i malowane, fotozegary, fototapety
- www.bezpiecznyimport.pl - produkty importowane z Chin
- www.hurtowniapszczelarska.pl - asortyment dla pszczelarzy
Po znalezieniu odpowiedniego dostawcy wystarczy podpisać z nim umowę o współpracy. Współcześnie zadanie to często sprowadza się do zarejestrowania się w internetowym systemie sprzedaży dostawcy i przesłania poprzez e-formularz dokumentów rejestracyjnych firmy. Po aktywacji konta sprzedawcy zyskuje się dostęp do bazy produktów w cenach hurtowych. Następnie wystarczy pobrać produkty wraz z ich opisami i zdjęciami do własnego e-sklepu, narzucić swoją marżę i gotowe – można rozpocząć sprzedaż.
Jak odbywa się sprzedaż i płatności?
Niezwykle prosto. Najpierw klient składa zamówienie w e-sklepie lub na koncie Allegro sprzedawcy. Kolejny krok polega na tym, że sprzedawca przygotowuje dokument zamówienia i wysyła go do swojego dostawcy. Etap ten może wyglądać różnie u poszczególnych dostawców.
W serwisach sprzedażowych Fideli Sp. z o.o. partnerzy otrzymują narzędzia, które maksymalnie ułatwiają procesy składania zamówień. W przeciwieństwie do innych tego typu rozwiązań, u nas wybór produktów i złożenie zamówienia odbywa się automatycznie. Partner wysyła zamówienie z panelu online w hurtowni, dzięki czemu nie musi go drugi raz pisać i przesyłać – mówi Estkowski.
Dostawca przygotowuje zamówiony towar, pakuje go i wysyła na adres klienta sprzedawcy. Klient otrzymuje powiadomienia o numerze i statusie przesyłki na podany adres e-mail. Dostawca nie dołącza do przesyłki paragonu ani faktury – klient musi je otrzymać od sprzedawcy (dokumenty te mogą być generowane online z poziomu e-sklepu lub przesyłane na wskazany adres e-mail klienta). Dostawca wystawia sprzedawcy fakturę, którą ten musi opłacić.
Miło, lekko i przyjemnie
Decydując się na dropshipping, właściciel e-sklepu może przeznaczyć pieniądze na rozwój firmy, działania reklamowe czy innowacyjne inwestycje, a nie na wynajem magazynu, logistykę czy inne wydatki, bez których doskonale może się obejść. W ten sposób oszczędza się cenny czas oraz pieniądze, a prowadzenie firmy staje się prawdziwą przyjemnością – mówi Sławomir Estkowski, z którego firmą Fideli Sp. z o.o. w ten właśnie sposób współpracują już dziesiątki mikro, małych i średnich firm z całej Polski.